Slutspel på CupSupport.

Cupsupport har stöd för för både textbaserade och grafiska slutspel.


Textbaserat slutspel

Ibland kan det smidigaste vara att använda textbaserat slutspel. Fördelen med textbaserat slutspel är att man hitta på egna varianter av slutspel. Om man t.ex har två grupper, så kan man skriva in ett enkelt slutspel där 1:an grupp 1 möter 1:an Grupp 2, 2:an Grupp 1 möter 2:an Grupp 2 osv. I många fall så kan en egen variant av slutspel vara smidigare än ett klassiskt slutspelsträd (kvarts-> semi->final). Klicka på Hantera slutspel i kontrollpanelen för att skapa ditt egna slutspel. Varje klass har ett eget slutspel.


För att hantera ett (textbaserat) slutspel i Cupsupport, så loggar du in och klickar på Hantera slutspel i kontrollpanelen. Det går att visa eller dölja textrader eller visa eller dölja matcher i slutspelet. Det går t.ex att lägga in preliminär slutspelsinfo som t.ex 13.00 Semifinal Vinnare grupp 1 vs Vinnare grupp 2. När gruppspelet är klart så kan man snabbt importera varje lag via scroll-listor.

1 1 2 1 KALMAR NORRKÖPING 2 1 2 1 HELSINGBORG MALMÖ 3 1 2 1 UPPSALA LANDSKRONA 4 1 2 1 SUNDSVALL ÖREBRO Matchnr: 5 SEMIFINAL 1 2 Matchnr: 6 SEMIFINAL 1 2 Matchnr: 7 FINAL 1 2

Grafiskt slutspel

CupSupport har även stöd för grafiskt slutspelsträd (A-slutspel) med 3 lag, 4 lag, 8 lag, 10 lag, 12 lag, 16 lag och 32 lag per klass. Det finns även stöd för A och B-slutspel för 16 och 32 lag, dvs förlorarna i första omgången hamnar i ett B-slutspel. Varje klass har ett eget slutspel. Grafiska slutspelet syns på cupsidan under egen länk.


Maila oss gärna feedback om slutspelet till info@cupsupport.se




Så här fungerar grafiskt slutspelsträd på CupSupport. Under grafiken listas matcherna, där det är möjligt att ange tid & plan och resultat. För att uppdatera en match med tid och plan, klicka på uppdatera-knappen vid matchen. Fyll i uppgifter om tid och plan och klicka sen på spara. För att fylla i slutresultat, klicka igen på uppdatera-knappen vid matchen och fyll i resultatet. Klicka sen på spara-knappen för att spara resulatet. Resultatet visas även i det grafiska trädet. Programmet flyttar lagen automatiskt i slutspelsträdet beroende på resultaten i matcherna.

1 1 2 1 LAG 2 LAG 3 Matchnr: 2 1 2 LAG 1

Slutspelsträd för 3 lag

Cupsupport kan skapa ett grafiskt slutspel för 3 lag. Match nr 1 blir en kvalmatch till finalen (#2). Det bästa laget går direkt till final utan kvalspel. Arrangören bör lägga in en paus innan finalen, så att set vinnande laget från kvalmatchen hinner återhämta sig.

1 1 2 1 LAG 1 LAG3 2 1 2 1 LAG 4 LAG 2 Matchnr: 3 1 2 Matchnr: 4 1 2

Slutspelsträd för 4 lag

CupSupport kan skapa ett grafiskt slutspel för 4 lag. Först spelas semifinaler på Match #1 och Match #2. Final på match #3 och samtidigt en bronsmatch på match #4. Sprid ut de bästa lagen på matcherna. Vid Autoimport av lagen från gruppspelet så placeras de enligt ranking (Se exempel i grafiken).

1 1 2 1 LAG 3 LAG 6 2 1 2 1 LAG 4 LAG 5 Matchnr: 3 1 2 LAG 1 Matchnr: 4 1 2 LAG 2 Matchnr: 5 1 2

Slutspelsträd för 6 lag

CupSupport kan skapa ett grafiskt slutspel för 6 lag. De två bästa lagen går direkt till semifinal. Fyra lag får spela kvartsfinaler för ta sig till semifinal. Vid Autoimport av lag från gruppspelet så placeras de enligt ranking (Se exempel i grafiken). De bästa lagen premieras med lättare motstånd. Därför är det viktigt att man spelar bra i gruppspelet. (Bronsmatchen syns inte i grafiken men finns med i spelschemat.)

1 1 2 1 LAG 1 LAG 5 2 1 2 1 LAG 3 LAG 6 3 1 2 1 LAG 2 LAG 7 4 1 2 1 LAG 4 LAG 8 Matchnr: 5 1 2 Matchnr: 6 1 2 Matchnr: 7 1 2

Slutspelsträd för 8 lag

CupSupport kan skapa ett grafiskt slutspel för 8 lag. Först spelas kvartsfinaler, semifinaler och slutligen final och bronsmatch. (Bronsmatchen visas ej grafiskt utan bara i text på slutspelssidan.) Placera bästa laget i match #1 och näst bästa lag i match #4. Då finns det en chans att de kan mötas i final. Placera tredje bästa lag i match #2 och fjärde bästa laget i match #3 osv. Vid Autoimport av lag från gruppspelet så placeras de enligt ranking från gruppspelet(Se exempel i grafiken)

1 1 2 1 LAG 1 LAG 5 2 1 2 1 LAG 4 LAG 8 3 1 2 1 LAG 3 LAG 7 4 1 2 1 LAG 2 LAG 6 Matchnr: 5 1 2 Matchnr: 6 1 2 Matchnr: 7 1 2 Matchnr: 8 1 2 Matchnr: 9 1 2 Matchnr: 10 1 2

Slutspelsträd för 8 lag (A + B)

CupSupport kan skapa ett grafiskt slutspel för 8 lag (A + B Slutspel). Förlorarna i kvartsfinalerna hamnar i eget B-Slutspel. Först spelas kvartsfinaler, semifinaler och slutligen final och bronsmatch. (Bronsmatchen visas ej grafiskt utan bara i text på slutspelssidan.) Placera bästa laget i match #1 och näst bästa lag i match #4. Då finns det en chans att de kan mötas i final. Placera tredje bästa lag i match #2 och fjärde bästa laget i match #3 osv. Vid Autoimport av lag från gruppspelet så placeras de enligt ranking från gruppspelet(Se exempel i grafiken)

1 1 2 1 LAG 3 LAG 10 2 1 2 1 LAG 5 LAG 8 3 1 2 1 LAG 4 LAG 9 4 1 2 1 LAG 6 LAG 7 Matchnr: 5 1 2 Matchnr: 6 1 2 Matchnr: 7 1 2 LAG 1 Matchnr: 8 1 2 LAG 2 Matchnr: 9 1 2

Slutspelsträd för 10 lag

CupSupport kan skapa ett grafiskt slutspel för 10 lag. De två bästa lagen från gruppspelet går direkt till semifinal. Öviga lag får spela kvalmatcher för att ta sig till semifinal. Tänk på att lägga in vila innan semifinalerna, så lagen som har kvalificerat sig till semifinalerna får vila innan semifinal.

#10lag #knockout #turnering # graphical playoff bracket 10 Teams

1 1 2 1 LAG 5 LAG 9 2 1 2 1 LAG 7 LAG 11 3 1 2 1 LAG 8 LAG 12 4 1 2 1 LAG 6 LAG 10 Matchnr: 5 1 2 LAG 1 Matchnr: 6 1 2 LAG 4 Matchnr: 7 1 2 LAG 3 Matchnr: 8 1 2 LAG 2 Matchnr: 9 1 2 Matchnr: 10 1 2 Matchnr: 11 1 2

Slutspelsträd för 12 lag

CupSupport kan skapa ett grafiskt slutspel för 12 lag. De fyra bästa lagen från gruppspelet går direkt till final. Öviga lag får spela en kvalmatch (kvartsfinal) för att ta sig till semifinal. (Bronsmatchen visas ej grafiskt utan bara i text på slutspelssidan.)
#12lag #knockout

1 1 2 1 LAG 1 LAG 9 2 1 2 1 LAG 5 LAG 13 3 1 2 1 LAG 3 LAG 11 4 1 2 1 LAG 7 LAG 15 5 1 2 1 LAG 4 LAG 12 6 1 2 1 LAG 8 LAG 16 7 1 2 1 LAG 6 LAG 14 8 1 2 1 LAG 2 LAG 10 Matchnr: 9 1 2 Matchnr: 10 1 2 Matchnr: 11 1 2 Matchnr: 12 1 2 Matchnr: 13 1 2 Matchnr: 14 1 2 Matchnr: 15 1 2

Slutspelsträd för 16 lag

CupSupport kan skapa ett grafiskt slutspel för 16 lag (per klass). Slutspelet består av åttondels-, kvarts-, semifinaler och final. (Bronsmatchen #15 visas ej grafiskt utan bara i text på slutspelssidan.) Placera bästa laget i match #1 och näst bästa lag i match #8. Då finns det en chans att de kan mötas i final. Placera tredje bästa lag i match #3 och fjärde bästa laget i match #5 osv. Genom att sprida ut de bästa lagen från gruppspelet i olika "grenar" så får de större chans att ta sig länge i slutspelet. Det skulle ju vara synd om de bästa lagen får möta varandra redan i första omgång. Siffrorna i tabellen visar hur lagen placeras om man väljer Autoimport.
1 1 2 1 LAG 1 LAG 9 2 1 2 1 LAG 5 LAG 13 3 1 2 1 LAG 3 LAG 11 4 1 2 1 LAG 7 LAG 15 5 1 2 1 LAG 4 LAG 12 6 1 2 1 LAG 8 LAG 16 7 1 2 1 LAG 6 LAG 14 8 1 2 1 LAG 2 LAG 10 Matchnr: 9 1 2 Matchnr: 10 1 2 Matchnr: 11 1 2 Matchnr: 12 1 2 Matchnr: 13 1 2 Matchnr: 14 1 2 Matchnr: 15 1 2 Matchnr: 16 1 2 Matchnr: 17 1 2 Matchnr: 18 1 2 Matchnr: 19 1 2 Matchnr: 20 1 2 Matchnr: 21 1 2 Matchnr: 22 1 2

Slutspelsträd 16 lag (A + B)

CupSupport kan skapa ett grafiskt slutspel för 16 lag (A+B Slutspel.) Förlorarna i åttondelsmatcherna hamnar i ett B-slutspel. Slutspelet består av åttondels-, kvarts-, semifinaler och final. (Bronsmatchen #15 visas ej grafiskt utan bara i text på slutspelssidan.) Placera bästa laget i match #1 och näst bästa lag i match #8. Då finns det en chans att de kan mötas i final. Placera tredje bästa lag i match #3 och fjärde bästa laget i match #5 osv. Genom att sprida ut de bästa lagen från gruppspelet i olika "grenar" så får de större chans att ta sig länge i slutspelet. Det skulle ju vara synd om de bästa lagen får möta varandra redan i första omgång. Siffrorna i grafiken visar hur lagen placeras om man väljer Autoimport.

1 1 2 1 LAG 1 LAG 7 2 1 2 1 LAG 9 LAG 25 3 1 2 1 LAG 5 LAG 21 4 1 2 1 LAG 13 LAG 29 5 1 2 1 LAG 3 LAG 19 6 1 2 1 LAG 11 LAG 27 7 1 2 1 LAG 7 LAG 23 8 1 2 1 LAG 15 LAG 31 9 1 2 1 LAG 4 LAG 20 10 1 2 1 LAG 12 LAG 28 11 1 2 1 LAG 8 LAG 24 12 1 2 1 LAG 16 LAG 32 13 1 2 1 LAG 6 LAG 22 14 1 2 1 LAG 14 LAG 30 15 1 2 1 LAG 2 LAG 18 16 1 2 1 LAG 10 LAG 26 Matchnr: 17 1 2 Matchnr: 18 1 2 Matchnr: 19 1 2 Matchnr: 20 1 2 Matchnr: 21 1 2 Matchnr: 22 1 2 Matchnr: 23 1 2 Matchnr: 24 1 2 Matchnr: 25 1 2 Matchnr: 26 1 2 Matchnr: 27 1 2 Matchnr: 28 1 2 Matchnr: 29 1 2 Matchnr: 30 1 2 Matchnr: 31 1 2

Slutspelsträd för 32 lag

CupSupport kan skapa ett grafiskt slutspel för 32 lag (per klass). Slutspelet består av Sextondels-, åttondels-, kvarts-, semifinaler och final. (Bronsmatchen #15 visas ej grafiskt utan bara i text på slutspelssidan.) Placera bästa laget i match #1 och näst bästa lag i match #16. Genom att sprida ut de bästa lagen från gruppspelet i olika "grenar" så får de större chans att ta sig länge i slutspelet. Det skulle ju vara synd om de bästa lagen får möta varandra redan i första omgång. Siffrorna i tabellen visar hur lagen placeras om man väljer Autoimport.

Skapa grafiskt slutspel

Klicka på Grafiskt slutspel i kontrollpanelen.

Klicka sen på Skapa slutspel för att skapa ett grafiskt slutspel.


Välj klass. (Varje klass kan ha eget slutsspel.)

Välj antal lag i slutspelet.


Nu är det grafiska slutspelet skapat med "temporära" lagnamn som t.ex Lag1, lag2, Lag3 etc. Matcherna i slutspelet visas i grafiska designen och listas på raderna under grafiken.


Det finns en funktion för Autoimport av lag / spelare från gruppspelet till slutspelet. Autoimport baseras på lagens ranking i gruppspelet.

OBS! För de flesta cuper rekommenderas att man manuellt lägger in lagen i slutspelet.


För att manuellt lägga till lagen i slutspelet (eller byta namn på lag), klicka på lagnamnet (i första omgången) i slutspelet. Då kommer det upp en pop-up ruta som gör de möjligt att byta namn.

Det finns två rader för varje lag som gör det möjligt att för t.ex tennis och padel skriva ut båda spelarnamnen i respektive lag.


Klicka på uppdatera-knappen vid aktuell match för att lägga in tid/plan i fältet för tid/ plan. Klicka sen på spara-knappen vid matchen. För att uppdatera slutresultat, så gör du på samma sätt. Klicka på uppdatera-knappen och fyll i slut resultat. Klicka sen på spara.

I exemplet så har vi fyllt i att första matchen (Mnr1) mellan AIK och Norrköping ska starta 10.00 på PLAN A. Vi har även fyllt i slutresultatet på kvartsfinalerna i slutspelet. Programmet flyttar automatiskt vinnarna från kvartsfinalerna till semifinalerna. Nu håller vi på att fylla i resultatet i semifinalen (Mnr 5).



För att radera en match i slutspelet. Nolla resultatet i matchen/ matcherna innan så suddar programmet ut matchen. För att sudda ut AIK i match nr 5, så nollar man resultatet i match nr 1.
Kom ihåg Nolla matchen /matcherna för att sudda ut laget eller lagen i matchen efter.
Grafiskt slutspel visas på en separat länk på cupsidan för besökarna.
Grafiskt slutspelet visas INTE i projektorvisningen.

Reservation för konstruktionsändringar.
(c) 2023 CupSupport.se